Társunk a kutya
Irány a Kutyasuli!
Oszd meg, mentsd el! - TurboBookmark.com
kutya.hu  |  2012. szeptember 26.

Irány a Kutyasuli!

Szeptember az iskolakezdés időszaka.


Bár az állatoknál ez nem törvényszerű, a hónap mégis adta a témát, hogy egy tapasztalt kutyakiképzőt faggassunk a szakma rejtelmeiről. Végh Tamás, a  Magyar Kutyavezetők Országos Sport Egyesületének elnöke, az MKOSE Kutyaiskola vezetője 1989 óta foglalkozik kutyákkal. Kezdetben könyvekből, barátoktól szedegette össze a kiképzési ismereteket, majd lehetősége nyílt szakemberektől tanulni, később pedig eredményes kutyakiképzői vizsgát tett.

- Nem mindenki alkalmas kutyakiképzőnek… Milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie egy jó trénernek?
- A kutyakiképzés egy állandó önfejlesztést igénylő foglalkozás, mivel folyamatosan fejlődnek, csiszolódnak a kutyakiképzési technikák. Ahhoz, hogy valaki kutyakiképző lehessen, számtalan tulajdonságot kell hordoznia magában. A kiképzési technikákat nagyon sok kiváló szakembertől, különböző szervezetek által rendezett tanfolyamokon el lehet sajátítani.  Feltételeznénk, hogy elég, ha valaki rendelkezik megfelelő gyakorlattal, valamint elsajátította a kiképzési ismereteket, technikákat. Az esetek többségében ez még kevés, hiszen a kutya kiképzése után következik a gazdának a „képzése”, kutya visszaszoktatása a tulajdonoshoz. Itt már előtérbe kerülnek a kiképző személyes tulajdonságai. Szükség van nagyfokú kapcsolatteremtő és kapcsolatfenntartó képességre, jó kommunikációs készségre, türelemre, lényeglátásra, fogalmazó készségre, hogy a kutya képzése során keletkezett tapasztalatokat minél hatékonyabban át tudja adni a kutya tulajdonosának, azaz az eb kiképzése után legalább alap szinten kiképzőt kell faragnia a gazdiból is. Véleményem szerint, ha valakiben megvan az a kioldhatatlan igény a tudásának, képességeinek fejlesztésére, akkor jár a helyes úton és ez tükröződni fog a megbízások számán is. 

- Ki és hogyan alakíthat kutyaiskolát ma Magyarországon?
- Nem akarnék állást foglalni a kutyaiskola hatósági engedélyeztetése ügyében, mivel ez a helyi önkormányzat feladata. Számos kritériumnak kell megfelelnie a területnek, felszereléseknek, hogy megkapja a vállalkozó, gazdasági társaság, társadalmi szervezet a működési engedélyt. Továbbá a szabályok előírják a szakmai végzettség igazolását a kiképzések vezetésével foglalkozó személyekre vonatkozóan. Ma a kiképzők túlnyomó többségének valamely kutyás szervezet által kiállított bizonyítványa, „jogosítványa” van arról, hogy alkalmas ennek a tevékenységnek a gyakorlására. Azonban nem olyan régen elindultak az állami szervek által felügyelt OKJ kutyakiképzői tanfolyamok vizsgák, melyek szakmásítják a kutyakiképzést. A tendencia az, hogy a későbbiekben ennek birtokában lehet majd folytatni ezt a tevékenységet. Személy szerint üdvözlöm, hogy ebben a formában lehetőség nyílik neves szakemberektől, tanároktól tanulni a kutyakiképzés egységes tananyagát. Külön örülök, hogy az egyik ilyen tanfolyam gyakorlati óráinak az általam vezetett iskola biztosít helyet. Ami az egyéb személyi feltételeket illeti, úgy gondolom egy kutyaiskola működtetése csapatmunka. Saját példámat tudnám hozni, hat éve működik az MKOSE Kutyaiskola és már az iskola megalakítása előtt foglalkoztam kiképzéssel, ebből adódóan a kutyás barátaim a kezdetektől fogva benépesítették az iskolát. Még így is éveknek kellett eltelnie mire kialakult az a kiképzői, munkatársi gárda, akikkel zökkenőmentesen lehet működtetni az iskolát és építeni lehet rájuk a fejlődést.

- Sokat hallani az otthoni okításról és a Kutyaiskolai képzésről Pro és Kontra. Önnek mi a véleménye?
- Az, hogy melyik oktatási formát válasszuk, függ az adott egyedtől, elvárásoktól, igényektől.
Nem lenne szerencsés pálcát törni semelyik oktatási forma felet. A két formának megvannak az előnyei és hátrányai is, ez nézőpont kérdése. Ha a költségeket nézzük az otthoni foglalkozások díja mindig magasabb, viszont ez a kényelmesebb formája a képzésnek. Ne felejtsük e, hogy mind a két formánál hangsúlyos a gazda szerepe. Még az otthoni képzés során is szükség van a tulajdonos tevékeny közreműködésére, mert csak így érhető el hosszú távú tartós siker. Kutyaiskolai képzés során kutyák társaságában végzi a feladatokat az eb, ez kezdetben okozhat nehézségeket, későbbiekben ha már beilleszkedik a csapatba akár motiválóként is hathat kedvencünkre. Számoljunk azzal is, hogy a foglalkozások csoportos jellege miatt kevesebb figyelem jut egy kutyára, mintha egyénileg foglalkoznának vele és gazdájával. Az otthoni foglalkozás alkalmával az adott kutyára szabottan alakítható a kiképzés menete, tempója. Lehetőség kínálkozik a lakóhelyen adódó problémák okainak a feltárására orvoslására. Ebben az esetben a kiképző végzi a munka dandárját a tulajdonosnak a kutyával való kommunikáció elsajátítása a feladata.

- Sokan legyintenek egy-egy idősebb vagy rakoncátlanabb kutya kapcsán, hogy neki már mindegy… Van-e reménytelen eset vagy minden kutya tanítható?
- A tanulás veleszületett képessége a kutyának. Az eb a környezetét állandóan figyelve, értékelve teszi meg a válaszlépéseit a felfogott ingerekre, melyek Őt érik. A kutyával foglalkozó személy feladata kiválasztani azt a megfelelő tanítási, kiképzési formát, mely a legmegfelelőbb az ebnek és a leggyorsabb, legtartósabb sikert hozza.  Létezhetnek extrém esetek elenyésző számban, amikor nem egészséges idegrendszerű beteg egyedek tanításáról kénytelenek vagyunk lemondani. Tapasztalatom azt mondatja velem, hogy a kutyák veleszületett ösztönein keresztül jó hatásfokkal motiválhatok, befolyásolhatók. Különböző fajtáknak és fajtán belül az egyedeknek is eltérhet fogékonysága a tanulásra. Nem osztom azt a nézetet, ami egy adott fajtát a nem kiképezhető, nem tanítható jelzőkkel illeti. Egy egészséges egyed több-kevesebb munkával alap feladatokra mindig megtanítható, viselkedése befolyásolható.


- Jó ezt hallani! A legjobb hatás elérése érdekében, mikor kell elkezdeni kutyaiskolába járatni kedvencünket, és van-e olyan, hogy túl késő?
- A mi iskolánkat négy hónapos kortól lehet látogatni. Négy hónapos kutyával már célirányosan el lehet kezdeni a foglalkozást, a fokozatosság elvét betartva, játékos formában, ha a tulajdonos eldöntötte, milyen irányba szeretné képezni kedvencét. A kutya életében ez egy fontos periódus, ekkor formálódik, alakul ki a gazdájával, fajtársaival társas viselkedésének minősége. Természetesen, ha a kutyánk már idősebb, akkor sem késő elkezdeni az oktatást egy kutyaiskolában. Nálunk volt nyolc éves korában hozzánk kerülő kutya, aki később aktívan bemutatókon is részt vett. Idős korban érdemes figyelembe venni fizikai és szellemi teljesítő képességei határait és a kiképzés menetét, intenzitását a korához igazítani.  

- Menhelyről hozott, esetlegesen antiszociális kutyusokkal nehezebb a tréner dolga?
- Mindig nagyra értékeltem azokat az embereket, akik menhelyről vesznek maguk mellé kutyát. Sok esetben ez jelenti az ebnek az egyetlen esélyt életkörülményeinek javulására. Legtöbbször az örökbefogadást az emberek részéről túlzott érzelmi indíttatás vezérli, kevesebb energiát fordítanak a kutya valós igényeinek felmérésére, kielégítésére. Ebben az esetben már kezdetben nem lesz optimális az emberi közösség kapcsolata a kutyával. Sajnos legtöbbször nem lehet biztosan tudni milyen volt a kutya előélete, milyen negatív hatások érték élete során. Ennek feltárása és orvoslása kitartó munkát kíván a tulajdonos és a kiképző részéről. De a befektetett munka mindig meghozza gyümölcsét és az örökbefogadással, egy együttműködő társra lel a kutya újdonsült gazdája.  



nyitókép: archiv

Hozzászólások



Ha hozzászólna, kérjük jelentkezzen be!
 
 
ok
vissza az oldal tetejére
 
 

hírlevél

 

 
Nincs hirdetés!
 

korábbi lapszámaink

 
 

hasznos

felhasználóinknak

hirdetés (1)

 
 

hirdetés (2)