Kiképzés, kutyaiskola
Munkakutya feladatok otthon
Oszd meg, mentsd el! - TurboBookmark.com
Vámosi-Nagy Nóra  |  2012. június 09.

Munkakutya feladatok otthon

A kutyák hűségükön és szeretetükön kívül sok mindennel megajándékoznak minket.


Minden fajtának van, vagy legalábbis volt egy célja, amire kitenyésztették, amire specializálták. Ma már ezen feladatok jó része nem aktuális, kevés kutya dolgozik az eredeti munkakörében. Annál több új feladatkörben tudjuk hasznosítani különleges képességeiket.

Kutyák dolgoznak a rendőrség és a katonaság kötelékeiben, mentő alakulatoknál, segítik a beteg vagy fogyatékos emberek életét, a legkülönbözőbb módon. Ezeket a kutyákat szigorú szempontok alapján választják ki az adott feladatra és általában csak egy konkrét célra használják, képezik ki őket. Egyes feladatokat mi magunk is elleshetünk a dolgozó négylábúaktól és megtaníthatjuk kedvencünknek. Ha nem kényszerrel tanítjuk a kutyát, akkor ez az egyik legjobb közös program és a feladatok segítenek a kutya kifárasztásában, képességeinek kiaknázásában és sokszor jól is jön egy-egy praktikus gyakorlat. Lássuk mit, és hogyan érdemes kedvencünknek megtanítani.
Hozd ide a távirányítót, papucsot, újságot, stb.
Az apport-készség minden kutyában megvan alapból, mégis nagy különbség van egyes fajták, példányok között. Ha kutyánk szeret labdázni, a szájába venni dolgokat, akkor nem lesz nehéz dolgunk, inkább arra kell majd figyelnünk, hogy a behozandó tárgyat ne tekintse játéknak, és ne kezdjen játszani vele, ne vegye magától a szájába. A nem apportos kutyánál maga a megfogás tanítása is időbe telhet. Mindkét esetben azt javaslom, hogy először egy semleges tárggyal – ami illik a kutya méretéhez, habitusához, és ami nem sérül könnyen – tanítsuk meg a „fogd meg”, „tartsd”, „hozd” és „ereszd” vagy „tedd le” vezényszavakat. A legjobb, ha klikkerképzéssel tanítunk, de mindenképp fokozatosan és jutalmazással dolgozzunk. Ne erőltessük a kutya szájába a tárgyakat, dicsérjük, és jutalmazzuk ha megfogja a tárgyat – ami lehet a földön vagy a kezünkben – majd nagyon fokozatosan jussunk el odáig, hogy rágás nélkül tartsa a tárgyat. A behozatalhoz távolodjunk a kutyától, így bíztatva, hogy felénk hozza a tárgyat. Ha odaért, ne kapkodjunk utána, mert akkor nagyobb élvezet lesz számára elszaladni a zsákmánnyal, mint odaadni.  Amikor ezek a vezényszavak már jól működnek, akkor kezdjünk el más anyagú, méretű, formájú tárgyakkal is gyakorolni. Akkor igazán klassz a feladat, ha a kutya név szerint tudja, hogy mikor melyik tárgyat kell behoznia. Ez viszont igencsak nehéz, úgynevezett diszkriminációs feladvány és elég sokáig tart rögzíteni a kutyának a tárgyak nevét (bár ez a képesség is erősen változó mértékben van jelen). Ez a lépés kihagyható, ha a tárgyak mindig ugyanabban az irányban vannak és rámutatunk, illetve meg tudjuk jelölni egy szóval, pl. „azt fogd”.
Aki ügyes, egy egész sor dolgot megtaníthat behozatni, vitetni a kutyával. Amiket én rendszeresen használok: a postát mindig a kutyákkal hozatom fel, ha leejtem a kulcsom, és tele a kezem, ők adják a kezembe, ha sokat vásárolok, akkor a wc-papírt, vagy a papírtörlőt a kutyák hozzák fel. A barátoktól is hallottam praktikus dolgokat, a kutya hozza a pórázt séta előtt, a tálat etetéskor, hozza a fonott kosarat vásárlásnál, stb. A kutyák nagyon élvezik ezeket a feladatokat, fontosnak érzik magukat tőle, így mindenki jól jár!
Keresd!
A keresés szagnyomok alapján igazán testhezálló feladat a kutyáknak, hiszen szaglásuk igencsak kifinomult. Kerestetnek velük robbanószert, kábítószert, eltűnt, sérült embereket, hullákat, vagy akár tűzfészket. Otthon ezt kevésbé tudjuk kamatoztatni, de játéknak, az ösztönök lekötésének, a kutya lefárasztásának, közös időtöltésnek mindenképp javaslom!  Több úton is el lehet indulni. Az egyik, ha a gazdi bújik el a kutya elöl és őt kell megtalálni. Eleinte a lakásban, kertben kezdjük, a kutyát valaki fogja meg, vagy ha tud, maradjon helyben, míg mi elbújunk. Egyszer szóljunk neki, aztán hagyjuk keresni. Nem kell feltétlenül nagyon segíteni neki, de ha túlságosan megijedne, hogy elveszített minket, halkan hívhatjuk újra. Ha megtalált, nagy jutalom. Később lehet kint, idegen területen is játszani, és más embereket is kerestetni, ha a kutya kap egy szagmintát előtte. Családdal, gyerekekkel nagyon jó móka! Ez a fajta keresés már sportágként is egyre ismertebb, úgy hívják: man-trailing.
Egy másik verzió, ha a kutya kedvenc játékát dugjuk el. Eleinte legyen könnyen megtalálható helyen, hogy a kutyának sikerélménye legyen. Később akár egy fiókba is tehetjük, vagy a szőnyeg alá, csak fokozatosan jussunk el odáig. Már az elején érdemes eldönteni, hogy a kutyának kell-e jeleznie a találatot, vagy meg kell szereznie a labdát. Ez utóbbi esetben vigyázzunk, hova dugjuk el a játékot a lakásban. A találati jelzés lehet az ugatás, vagy leülés, orral irányjelzés, stb., és ha használni akarjuk, ez kell legyen az első lépés a tanításban. Ha vannak gyerekek a családban, akár együtt is kereshetik a labdát, vagy játszhatunk velük olyat, hogy ők a rendfenntartó kutya-felvezetők, akik elkapják a csempészeket.
Lehet falatot is kerestetni, de hosszabb távon érdemes egy tárgyhoz kötni a jutalmat és azt eldugni a későbbiekben, a találatot pedig jutalmazni. Ahhoz, hogy a kutyában az összefüggés kialakuljon, eleinte tegyük a kaját a tárgy mellé, illetve jutalmazzunk minden, a tárgy irányába/tárggyal történő mozdulatot.
A keresős feladatok közül a legnehezebb, amikor a kutyának meg kell találnia egy idegen emberi szag párját. A K99-es vizsgarendszerben erre a célra cipőket, az obedience sportban fadarabokat használnak.  A gazdi szagát könnyű beazonosítani a kutyának, ott nem is kell megérteni a szagfelvétel és a párosítás lényegét a kutyának, egyszerűen csak a „gazdiszagú” cipőt kell megtalálni. Sok kutyánk ez tanítás nélkül is megy. Az idegen szag párosításánál először a szagfelvételt kell tanítani, majd magát a keresést, és csak később van szükség a zavaró szagokra (amik közül választani kell) és a jelzés tanítására (pl. mellé fekvéssel, fejrátéttel). Mivel a gyakorlat nagyon összetett, legyünk nagyon türelmesek, segítsünk sokat a kutyának, fokozatosan növeljük az elvárásokat és nagyon dicsérjük, jutalmazzuk meg a jó megoldásokért. A végcél, hogy 6-8 kitett cipőből a kutya ki tudja választani, hogy melyik párjából kapott szagmintát (orrát hosszabban a cipő szárához tartja) és azt a tanult módon jelzi.
Kapcsold le a villanyt!
Lusta gazdiknak igazán nagy segítség, főleg, ha a kapcsoló elérhető magasságban van. Nagyobb kutyánál jobb, ha orral nyomja meg a kapcsolót, kisebbeknél a lábbal kapcsolás célravezetőbb lehet. A tanítási időszakban a kapcsoló körül borítsuk le a falat valamivel, hogy ne sérüljön. De taníthatjuk úgyis a kutyát, hogy egy post-it-ot tanítjuk meg érinteni és később a post-it-ot tesszük rá a kapcsolóra. Ezzel a csellel akár fiókok, ajtók becsukását is taníthatjuk, persze itt nem elég csak hozzáérni, kicsit meg is kell böknie a kutyának. Klikkerrel hamar rávezethetjük, de akár segíthetünk is neki, hogy megértse a feladatot. A jó próbálkozásokat jutalmazzuk és a végén kössük vezényszóhoz!
A fentieken túl mi magunk is találhatunk ki hasonló gyakorlatokat, meríthetünk ötletet a különböző munkakutyák feladatköreiből. Mindenképp vegyük figyelembe kutyánk adottságait, képességeit és ne akarjuk számára kellemetlen feladatokra rávenni. Ha valami nem működik, ne a kutyát hibáztassuk, lépjünk vissza pár lépést a tanítási folyamatban, segítsünk, jutalmazzunk többet, legyen fokozatosabb az elvárás.
Sok sikert és jó szórakozást!
Vámosi-Nagy Nóra
www.kutyasuli.hu



nyitókép: archív

Hozzászólások



Ha hozzászólna, kérjük jelentkezzen be!
 
 
ok
vissza az oldal tetejére
 
 

hírlevél

 

korábbi lapszámaink

 
 

hasznos

felhasználóinknak

hirdetés (1)

 
 

hirdetés (2)