A kutyáról általában
Kutyavilág lesz itt hamarosan…
Oszd meg, mentsd el! - TurboBookmark.com
Szívós Mónika  |  2011. augusztus 14.

Kutyavilág lesz itt hamarosan…

Hiába könyörögsz egy kis állatkáért? Hiába sírsz, anyut-aput nem hatod meg? Hiába ígéred, majd te eteted – a kőszívek nem enyhülnek? Hiába kéred karácsonyra, szülinapra a kölyköt, akkor sem lepnek meg vele? Akkor nem marad más kedvenc, mint a virtuális.


Apropó! Emlékeznek még a Tamagocsira? Óriási biznisz volt. Egy kis virtuális ketyere, amire gondot kellett viselni. Bizonyos időnként meg kellett nyomni rajta egy gombot, akkor enni kapott. Másik gomb nyomásával inni kapott – amúgy virtuálisan. Le lehetett szerelni pár órára a játék gomb megnyomásával, hogy az élettelen kis mütyür meg ne haljon az unalomban. A japánok vitték el a pálmát akkoriban. Náluk valódi sláger volt. Egy ideig a magyar gyerekek is rákaptak, de hamar ott végezte a lomok között.

- Úgy gondolom, a gyerekek genetikusan programozottak az állatok szeretetére – kezd bele Fehér Kata óvónő. Természetes, hogy a gyerekek előbb-utóbb szeretnének valamilyen kis állatot. A szülők, ha állatszeretők, átgondolják, hogy be tudják-e vállalni a jövevényt, vagy sem. Mert azt minden szülőnek tudnia kellene, hogy a kisgyermek, vagy akár nagyobb csemete mellett is az ő feladata lesz az állat körüli teendők egész sora, bármennyire is esküdöznek a gyerekek, hogy mindent, de mindent megtesznek. Ő lesz az, aki rendszeresen eteti, a szülő felelőssége, hogy sétálni vigye, állatorvost hívjon, kozmetikába hordja. Lehet persze feladatmegosztást kialakítani, de az is a szülő következetességén múlik. Természetes, hogy a szülők szeretnék kielégíteni a gyerekeik kívánságát. Ha látják, hogy nem tudják bevállalni a valódi állattal járó teendőket, akkor szokott pótlékként felvetődni a virtuális állat.

Annál is inkább kézenfekvő a virtuális állattartás ötlete, mert a valóságban nincs vele gond. „Minden vágyad egy kutya, cica, ló, boci, birka, teve, pingvin? De otthon nem engedik? Hát itt valóra válthatod álmaid” – hirdeti a szlogen a virtuális állatneveldék fejlécében.

- Láttam én is sok ilyen oldalt – szűkül össze az óvónő szeme. A legnagyobb bajom ezzel a fajta reklámmal, hogy eltárgyiasítják az érzelmeket. Végül is ez nem állatnevelés, gondozás, - ahol egy valódi élőlénnyel kerülünk kapcsolatba és érzünk valódi érzelmeket, - gondoskodás, szeretet, odafigyelés, felelősség, öröm, adás-kapás, megelégedettség -, hanem játék, mindenféle felelősség és valódi érzések nélkül. Itt a gyerek a számítógép klaviatúrájával áll konkrét kapcsolatban. Ezek a játékok egyszereplősek, megírt program alapján zajlanak, hiányzik belőlük minden, ami életszerű. Szomorú, hogy érzelem és tartalom nélküli gombnyomogatássá degradálnak olyan fogalmakat, mint például a nevelés, gondoskodás.

Úgy tudom, nálatok valóságos állatkert volt otthon, amíg kisebbek voltak a gyerekeid. Volt macska és teknős, kígyó és madár is a háznál. Kutya?

- Kutyát sajnos nem állt módunkban befogadni. Nem tudtam volna naponta háromszor sétáltatni. Egy bérházban laktunk, tudtam, hogy így, nem lehetünk tisztességes gazdái. De volt két macskánk, ill. Kormi éppen most múlt 16 éves. Két nyuszink, az egyiket sikerült kigyógyítanom a mixomatózis nevű betegségből és szép kort értek meg. Tengerimalacból is persze kettő, hogy ne érezzék egyedül magukat, volt akváriumunk, valamint madarat és kígyót is befogadtunk.

Hogy mentetek nyaralni?
- Teknős a zsebbe, macskák a kosárba, malacok a ketrecbe, nyuszik a szállító ládába, madarak a kalitkába – sóhajt Kata.

Mint egy Durell család – nevetek. Miért volt ennyi állat?

- A gyerekek jó érzékkel csakis állatot kértek születésnapjukra. Én meg ugye… némi berzenkedés után mindig beadtam a derekam. Amikor nagyobbak lettek előfordult, hogy magukat lepték meg. A kisgyerek pillanatok alatt veszi a kutya vagy a macska jelzéseit. Öt-tíz évesen ők igazi társak lesznek. Elmondják nekik a bújukat-bajukat, örömeiket. Megtanulják, hogy ha szeretetet-gondoskodást adnak az állatoknak, akkor szeretetet kapnak. Ezt egy virtuális jószággal nem lehet megtapasztalni. A gyermek a világot érzelem vezérelten, cselekvéses tapasztalatai alapján kezdi megismerni. A virtuális állat mit is nyújthat számára? Tovább megyek – lendül bele Kata. Kimutatható, hogy a házi kedvencek nyugtatóan hatnak az emberre. Gyógyító hatásuk van. Ezt sem kaphatjuk meg egy virtuális állattól soha. Ami számomra még nagyon fontos volt, hogy a gyerekeim megtanulták tisztelni az életet és azt, hogy mit jelent betegnek, öregnek lenni, végül tisztességgel elbúcsúzni kedvencüktől, feldolgozni elmúlásukat.



nyitókép: archiv

Hozzászólások



Ha hozzászólna, kérjük jelentkezzen be!
 
 
ok
vissza az oldal tetejére
 
 

hírlevél

 

 
Nincs hirdetés!
 

korábbi lapszámaink

 
 

hasznos

felhasználóinknak

hirdetés (1)

 
 

hirdetés (2)