Tenyésztésről általában
A kölyök kiválasztása
Oszd meg, mentsd el! - TurboBookmark.com
Szabó Gábor  |  2004. február 02.

Az előző részből következik, hogy nincs valami könnyű dolga a kiképzőnek, amikor egy pár hetes szőrgombócról el kell döntenie, hogy felnőtt korában alkalmas lesz-e vajon mentőkutyának, vagy sem.


Ehhez némi támpontot adhat néhány teszt, ami már pici korban is elvégezhető.

 

A kutya viselkedésformái a fejlődési szakaszban és természetesen a kiképzési szakaszban is gyökeresen megváltoztathatók, és meg is kell változtatnunk azokat, hiszen született mentőkutyanem létezik. Akkor joggal merül fel a kérdés, hogy mi szükség van egyedkiválasztásra, különösen kölyökkorban? A válasz nagyon egyszerű: az előző részben már volt szó arról, hogy melyek azok a tulajdonságok, amelyekkel egy mentőkutyának rendelkeznie kell ahhoz, hogy kiképzésbe fogható legyen. Nos ezek közül a legtöbb már kölyökkorban is tesztelhető, és ha ezek a tesztek arra nem is adják meg a választ, hogy mely egyedekből lesznek a jó mentőkutyák, arra mindenképpen, hogy melyekből nem. Azokat a vizsgálatokat, amelyeket itt közre adok a 6. és a 10. hét között célszerű elvégezni. Vigyázat! Nagyjából erre a korra tehető az úgynevezett bevésődési időszak is! Mit jelent ez? Ha egy kutya ebben a korban megtapasztal valamit, legyen ez pozitív, vagy negatív élmény, az élete későbbi szakaszában nagyon nehéz lesz, vagy egyáltalán nem lehet az ekkor kialakult emlékképet megváltoztatni. Például: az a kölyök, amely ezen időszakában pozitív élményeket élt át az emberekkel való találkozásainál, biztosan nyitottan kezeli a későbbiekben is az efféle kapcsolatokat. De ez visszafelé is igaz! Amelyeket mindig megijesztettek, vagy bántottak az emberek, az később félénken, esetleg agresszívan kezeli őket. A kialakuló viselkedésforma azonban nagyban függ az öröklött tulajdonságoktól is. Egy születetten félénk kölyök például, amely mindent fenntartással kezel, ami körülötte történik, képtelen pozitív élményeket átélni, hiszen egyszerűen az élet túlságosan zajlik az ő számára és éppen ezért nincs az a lassú és óvatos nevelési tempó, amely az idegtípusának megfelelő lenne. ugyanakkor egy születetten bátor kiskutya sokkal több dolgot fog kipróbálni, és lehetősége lesz élményei alapján eldönteni, megtanulni, hogy mi az, ami számára veszélyt jelent, és mi az, ami nem. Nyilvánvalóan ez utóbbiak sokkal esélyesebbek, mivel felnövekedésük során kialakul bennük egy reális tapasztalatokon alapuló viselkedésforma, amelyre a későbbiekben a tényleges kiképzés kiválóan építhető.

Mit tesztelhetünk 6-7 hetes korban? Zsákmányösztön, bátorság, önállóság, kontaktusteremtő képesség.

A legtöbb kutya, amely rendelkezik megfelelő zsákmányösztönnel, már 6 hetes korban képes észrevenni az elgurított papírból készült gombócot, és azt üldözőbe véve társai elől biztonságos helyre cipelni. A papírgombóc csupán egy a sok féle lehetséges játékszer közül, de azért nagyon alkalmas, mert könnyű, puha, ezért a kiskutya számára könnyen megfogható, és ami nagyon fontos, hogy egy kis zörgő hangot is ad az elgurításkor, amire a kiskutya könnyebben felfigyel.

A megfelelő bátorsággal rendelkező kutyák már 6 hetesen bátran megközelítenek és megszaglásznak mindent, amivel még nem találkoztak, és igyekeznek minél nagyobb területet megismerni az őket körülvevő világból.

A megfelelő önállósággal rendelkező kutyák 6 hetes korukban az alom többi tagjától és az anyjuktól elkülönítve is oldottan ismerkednek, és pár perc múlva bátran játszanak olyan helyen is, ahol még soha nem jártak azelőtt.

A megfelelő kontaktusteremtő képességgel rendelkező kutyák 6 hetes korban már bátran megközelítenek és megszaglásznak minden normálisan viselkedő kölyök és felnőtt kutyát, de ugyanígy viselkednek az idegen emberekkel szemben is. A legjobbak élénken, oldottan közeledve játékot kezdeményeznek.

Nem szabad azonban "átesnünk a ló másik oldalára"! E tulajdonságok egyedenként különbözőek lehetnek, ezért tesztjeink csak ésszerű határok között képzelhetők el. Mindig vigyázva, hogy a kölyköket soha ne terheljük túl. Vegyük figyelembe a kipihentségi állapotukat, tapasztaltsági szintjüket és egyéni adottságaikat.

Később, ahogy a kölykök közelednek a 10 hetes korhoz, a 6 hetesen tesztelhető tulajdonságok mellett szükségessé válik újabb tulajdonságaik megfelelő szintű tesztelése. Mint például a zajérzékenység, mozgáskoordináció és a problémamegoldó képesség.

Erre a korra a zsákmányösztönük kifejezett fejlődésen kell, hogy keresztül menjen.

Egy jó zsákmányösztönnel rendelkező kutya10 hetesen már mindenféle dolgot szívesen megszerez, szájába vesz és hurcol, amit a gazdi elgurít, vagy eldob. Pl.: teniszlabda, tömör labda, műanyag doboz, fadarab. Eközben a bátorság, az önállóság és a kontaktusteremtő képesség is töretlen fejlődésen kell, hogy átmenjen.

Egy 10 hetes kutya zajérzékenységi tesztje akkor mondható megfelelőnek, ha a kutyaegy önfeledt játék közben tőle néhány méterre elsütött 6 mm-s riasztó fegyver hangjára reagálva igyekszik bátran meggyőződni, hogy honnan származik a hang, de ezt követően azonnal hajlandó folytatni a játékot.

A mozgáskoordinációról egészen jó képet kaphatunk, ha olyan körülmények között vizsgáljuk a kölyköt játék közben, ami a megszokottól nagymértékben eltér. Pl.: fényes, csúszós felület, olyan lépcső, ami között lelát, kisebb farakások, kőrakások, amelyeken nehéz közlekednie. Ha ezeken a helyeken fenntartás nélkül hajlandó játszani, zsákmányát megszerezni, a teszt pozitívnak mondható. Tisztában kell lennünk azzal, hogy a nehéz terepen való közlekedést nem minden kiskutyatudja azonnal megoldani. De azokat az egyedeket, amelyeket pár alkalom után sem tudjuk rávenni arra, hogy a számukra idegen anyagokra bedobott zsákmányt könnyen megszerezzék, ki kell zárnunk a mentőkutya-kiképzésből.

Egy keresőkutyának nagyfokú problémamegoldó képességgel is rendelkeznie kell, amiről már 10 hetes korban, néhány egyszerű útkereső teszttel meggyőződhetünk. Például: menjünk be egy helyiségbe, amelynek két bejárata van és azt az ajtót, amin bementünk, csukjuk be a kiskutya előtt. Figyeljük meg az útkereső aktivitását, és hogy a gazdához vezető utat milyen gyorsan képes felkutatni. A második és harmadik alkalommal arról is egész jó képet kaphatunk, hogy a kutya mennyit tanult az előzőekből. Célszerű a jól végrehajtott feladatot élelemmel vagy játékkal jutalmazni. Így a kutyagyorsan megérti, hogy a feladatok végrehajtását mindig pozitív élmények követik.

A tesztelési lehetőségek skálája végtelen, mindenkinek csak a saját lehetőségei és fantáziája szab határt, természetesen a kölyök egészségének és testi épségének szem előtt tartásával. Figyelembe kell venni a kiskutya tanulási képességeit is. Semmi esetre sem szabad kizárni a kiképzésből azokat az egyedeket, amelyek első alkalommal nem oldottak meg egyes feladatokat, de miután felmérték a körülményeket, már képesek voltak a tőlük elvárható cselekvés megoldására. A teszteken való megfelelés azonban nem bizonyítja azt, hogy az egyedből feltétlen mentőkutya válhat, de a meg nem felelés általában kizárja azt.




Hozzászólások



Ha hozzászólna, kérjük jelentkezzen be!
 
 
ok
vissza az oldal tetejére
 
 

hírlevél

 

 
Nincs hirdetés!
 

korábbi lapszámaink

 
 

hasznos

felhasználóinknak

hirdetés (1)

 
 

hirdetés (2)