Vadászkutya
A fiatal versenyagár
Oszd meg, mentsd el! - TurboBookmark.com
kutya.hu  |  2013. február 02.

A fiatal versenyagár

Egy versenyagár csak akkor lehet igazán eredményes, ha maga is élvezi a versenyzést. Megbízhatóan és lelkesen kell futnia a pályán, csak a zsákmányra koncentrálva, anélkül, hogy a többi kutya, a szájkosár, a versenytakaró vagy bármi más megzavarná.


 

A lelki és szellemi tényezők mellett ebben a sportágban különösen fontos a megfelelő fizikai kondíció, mely minimálisra redukálja egy esetleges sérülés veszélyét. Az agárnak fittnek és magabiztosnak kell lennie, hiszen egy ideges vagy fájdalmakkal küszködő kutya sohasem fogja a maximumot nyújtani a versenypályán sem. A fiatal versenyagár képzése nem csupán a pályán történik, számos hasznos feladattal otthoni körülmények között is segíthetjük fejlődését.

A 28 hetesnél fiatalabb agárnál különösen figyelni kell a táplálkozás, a tréning és a pihenés közötti ideális egyensúlyra. Túl kevés az egyikből vagy túl sok a másikból negatívan befolyásolhatja a csontok növekedését, mely később fokozott sérülésveszélyhez vezethet. A barzojnál például akár két évnél tovább is eltarthat a csontok fejlődése. A fiatal agár számára leghasznosabb a természetes, spontán játék olyan sík terepen, melyen nincsenek gödrök, alacsony ágak vagy más veszélyes pontok.

A szabad játék önbizalmat, agilitást és erőt ad. Az ideális az, ha félóránként tíz percet játszanak a kicsik, amúgy pedig alszanak. Amint a kölykök kinyitják a szemüket és elkezdenek érdeklődni a külvilág iránt, máris fejleszthetjük vadászösztönüket.

Egy zsinórra kötött régi zokni tökéletesen megfelel erre a célra. Fontos, hogy egyenként játszunk a kölykökkel, és ne az egész alommal közösen. Mindegyik kutyának biztosítani kell a sikerélményt, hogy elkaphassa a zsákmányt. Ha több kölyökkel foglalkozunk egyszerre, a dominánsabb egyedek fogják megszerezni a játékszert, míg a többiek megtanulnak várni, míg a dominánsak befejezik a játékot. A versenypályán ez oda vezethet, hogy a valójában gyorsabb kutya nem fogja megelőzni a nála lassabb, de dominánsabb kutyát. A spontán játék során amúgy is elég rangsorvita alakul ki, de az ember által irányított zsákmányszerző játék során ez sohasem fordulhat elő.

Elég, ha hetente kétszer játszunk így a kölykökkel. A foglalkozás végén mindig tüntessük el a zsákmányt, hogy a kicsik véletlenül se találhassák meg. Négy hónapos korban a csontok már valamivel erősebbek, így már egy fokkal jobban terhelhetők. Klinikai vizsgálatok bizonyítják, hogy a túl kevés mozgás is kártékony a csontképződésre. Ahogy a kölykök növekednek, a zsákmányt, például egy plüssállatot egy kétméter hosszú zsinórral egy kétméteres rúdra rögzítsük. Az agárnak ugyanis csak a zsákmány iránt kell érdeklődnie, és nem a rúd másik végén álló emberrel foglalkoznia. Továbbra is egyenként játszunk a kölykökkel, egy-egy foglalkozás ne tartson tovább 5 percnél, hetente két alkalommal. Fontos, hogy az agár többször is megragadhassa a zsákmányt.

Kb. 20 hetes korban lehet elkezdeni a behívásos sprintelést, mely a gyorsaságért felelős izomcsoportokat erősíti. A játékhoz két ember szükséges, az egyik fogja a kutyát, a másik, amelyikhez a kutya jobban kötődik, eltávolodik, kezében valamilyen játékkal. Kb. 100 méternél megfordul, és magához hívja a kutyát, a játékot is mozgatva. Aki a kutyát elengedi, szintén barátságos szavakkal bátorítsa. Ha minden jól alakul, a százméteres sprint végén a gazda dicsérő szavai és a zsákmány várja a kutyát. Ha esetleg visszafordulna az elengedő személyhez, akkor is barátságosan dicsérjük meg, nehogy rossz emléke fűződjön a gyors mozgáshoz. Fiatal korban alkalmanként elég egy sprint.

A 7-15 hónapos kor a legfontosabb a training és a kiképzés szempontjából, valószínűleg egy életre meghatározza a kutya versenyzési stílusát. Továbbra is nagyon fontos a szabad játék, különösen más, hasonló korú és méretű kutyákkal, a mozgékonyság, erő, gyorsaság, és a megfelelő ún. testérzet kialakulásához. Hihetetlenül hangzik, de sok fiatal kutya nincs tudatában hátsó részének vagy hogy ez a hátsó rész mit csinál. Segíteni kell a kölyökben kialakítani a saját test önismeretének érzését. Játék közben gyakran érintsük meg a farát, hátsó lábait és farkát. Sokszor látni orosz agarakat, ahogyan vezényszóra gazdájuk vállára teszik mellső lábukat. Ez a gyakorlat egyrészt segít kontrollálni a spontán felugrálást, másrészt nyújtja és erősíti a hátsó lábakat. ugyanilyen hasznos, ha a kutya kedvenc játékát egy fára erősítjük, hogy felugráljon érte, ezáltal a hasizom és a csípő is erősödik. A mellkast, a nyakat és a mellső lábakat kötélhúzással fejleszthetjük.

Ügyeljünk arra, hogy csak akkora erővel húzzuk a játékszert, hogy a kutyaéppen csak ne tudja elvenni. A túl erős húzás vagy rángatás károsíthatja a fiatal kutyafogazatát, állkapcsát. 7-10 hónapos korban már napi két, 100-150 méteres sprintet futtathatunk hetente egyszer-kétszer, de előtte melegítsük be a kutyát 10-15 perces könnyebb futással, majd a sprint után is ügyeljünk a levezetésre.

Legalább egy óra teljen el a két sprint között. Bemelegítésnél és levezetésnél is figyeljük a kutyát, nincsenek-e fájdalmai. később majd növelhető a távolság, de egyelőre legyünk türelmesek. Ha homokon, homokos pályán futtatjuk a kutyát, nézzük át a mancsait, mert egy-egy homokszemcse a körömágyba hatolva gyulladást is okozhat. Füves pályán a hirtelen megállás terhelheti túlságosan a fiatal kutya ízületeit.

 



nyitókép: archiv

Hozzászólások



Ha hozzászólna, kérjük jelentkezzen be!
 
 
ok
vissza az oldal tetejére
 
 

hírlevél

 

korábbi lapszámaink

 
 

hasznos

felhasználóinknak

hirdetés (1)

 
 

hirdetés (2)