Tenyésztésről általában
A használati fajták mozgatásáról edzéséről II.
Edzések az egyéves kor betöltése után
Oszd meg, mentsd el! - TurboBookmark.com
Reiter László  |  2010. december 27.

A használati fajták mozgatásáról edzéséről II.

Az egyéves kutya csípőízületét a gondos gazda megröntgenezteti, ez egyes tenyészkutyáknál követelmény, mintegy "belépőjegy" a körungra. A röntgenvizsgálat alkalmával kiderül, hogy csípőízülete mentes e a dysplasiától, amennyiben nem, milyen fokú elváltozással terhelt. Az egészséges csípőízületet az "a" elismerés különböző fokozatai jelölik.


A csípőízület röntgenezése alkalmával célszerű felvételt készíttetni a könyökízületekről is. Bár ez ma még nem tenyésztési követelmény Magyarországon, sok későbbi kellemetlenségtől kímélhetjük meg magunkat, ha tisztában vagyunk a könyökízületek egészségi állapotával is.

Egészséges ízületek, valamint megfelelő erőnléti állapot (kondíció) esetén megkezdhetjük az egyéves kort betöltött kutyánk edzését, felkészítését a tenyész- és sportrendezvényekre. Ez a kondíció azoknál a kutyáknál meg is van, amelyeket gazdájuk szakszerűen táplál, és mozgatásuk az előző részben foglaltak szerint ment végbe.

A kiállításokon és tenyészszemléken a használati fajták bírálata döntően mozgás közben történik. A harmonikus, szép, "energiatakarékos" mozgás nagymértékben öröklött adottság, ám kibontakoztatása megfelelő edzés nélkül elképzelhetetlen. Az anatómiai felépítés, a csontok egymáshoz való viszonya, aránya, szögellése, a hozzájuk tapadó izomzat, továbbá idegrendszeri folyamatok, akár külön-külön is döntő mértékben befolyásolják gazdaságosságát. Bár egy rossz felépítésű kutyát is - bizonyos határok között - következetes edzéstervvel látszólag jó formába lehet hozni, összehasonlíthatatlanul hamarabb elhasználódik, mint korrekt alkatú társa.

A sport, az intenzív mozgás egyik előfeltétele tehát a megfelelő anatómiai felépítés. Ezért is nem elfogadható az a némelyek által hangoztatott nézet, hogy "egy munkakutyának nem kell szépnek lennie". Hiszen tudjuk, hogy a használati fajták vonatkozásában a szépségnek - amint ezt minduntalan hangoztatjuk - funkcionális jelentősége van, hiszen a standard előírásainak megfelelő egyedet tartjuk szépnek, a standard pedig - optimális esetekben - a kitartó munkavégzésre képes alkatú kutyát írja le. További feltételek a jó egészségi állapoton kívül - amint erről már szó volt - a megfelelő kondíció.

 

Hogyan kezdjünk hát az intenzív edzéshez?

Futtatás

Kézenfekvő, hogy ehhez segédeszközt célszerű igénybe venni, hiszen az ember hacsak nem aktív sportoló, hosszútávon nem fog tudni lépést tartani kutyájával. Ez a segédeszköz a kerékpár. Használatával nagyon vigyázni kell, ugyanis rajta ülve, kényelmesen karikázva, a gazdi nem mindig helyesen érzékeli kutyája fáradtságát. Rendkívül fontos a fokozatosság elvének betartása. Ha erről akár egyetlen alkalommal is megfeledkezünk, komoly, akár helyrehozhatatlan következményei lehetnek (szív, keringési, légzési stb. problémák). Ne feledjük: "Rómát sem egyetlen nap alatt építették föl!"

Nagyon fontos a kerékpározás előtt a megfelelő bemelegítés. Ez történhet például úgy, hogy kedvencünket szabadjára engedve hagyjuk, hogy más kutyákkal kb. 10 percet hancúrozzon, vagy mi magunk szaladozunk kicsit vele. Ha erre alkalmas tó van a közelben, a futtatás megkezdése előtt nagyon jó bemelegítés a néhány perces úszás. Az első hónapban alkalmanként 200-300 méternél többet ne fusson a kutya a kerékpár mellett! Ne hallgassunk senkire, aki csillagászati rekordokkal dicsekszik saját kutyája vonatkozásában. Ha ez így is van, a csúcsra ők is lépcsőfokonként jutottak fel. A lényeg azonban nem a rekordok hajszolása, hanem a kifogástalan erőnléti állapot elérése. Mindig ez lebegjen a szemünk előtt.

A második hónapban megduplázhatjuk a távolságot. Bizonyára sokan úgy gondolják, hogy gyorsabban is lehet növelni az adagokat. Ez bizonyos határokon belül igaz lehet, de miért sietnénk? Nem kerget a tatár! Itt is érvényes a mondás: "Lassan járj, tovább érsz!"

A harmadik hónaptól kezdődően 2-3 hetenként növelhetjük a távolságot 2-500 méterrel, a kedv és teherbírás messzemenő figyelembevételével. Nem szükséges minden nap futtatni a kutyát. Elegendő kétnaponta. Én az intenzív edzés alatt álló kutyáimat minden második napon futtatom kerékpár mellett. A szabad mozgás lehetőségét azonban a pihenőnapokon is biztosítom. (Német juhászkutya esetében 20 km-ig célszerű növelni a távot, ugyanis a körungra való nevezés feltétele az úgynevezett állóképességpróba teljesítése, ahol ezt a távot megkövetelik.) Az állóképességpróbát sikerrel teljesített kutyával nem szükséges tovább is az ott előírt távot tartani. A kétnaponkénti 4-6 km-es futtatás tökéletes erőnléti állapotot fog biztosítani.

Az imént azt mondtam, hogy a kerékpáron ülő gazdi nem mindig érzékeli helyesen kutyája fáradását. Ez azért van így, mert a mozgási kedvet erősen befolyásolja a vérmérséklet, vagy éppen a hangulat az adott időben, helyzetben. Nagy temperamentumú kutyák gyakran fáradtan is frissebbnek tűnhetnek, mint a kipihent, ám lusta természetű egyedek. Egyesek, amelyekben túlteng a temperamentum, akár a végkimerülésig hajlamosak húzni a kerékpárt, s ez megtéveszti a kezdő kutyás gazdit. Ennek azonban tragikus következményei lehetnek.

Rendkívül fontos, hogy bármilyen nagy kutyánk mozgási kedve, bármennyire is túlteng benne az energia, a menni akarás, ne hagyjuk, hogy húzza a pórázt. Mindig laza pórázon haladjon a kerékpár jobb oldalán közepes tempójú ügetésben. Nem a gyorsaság a fontos, hiszen nem agárversenyen kívánjuk indítani kutyáinkat!

Ha kedvencünk lusta természetű (juhászkutyáknál nemkívánatos tulajdonság!) eleinte nem szeret a kerékpár mellett futni, teljesen lemarad. Ez esetben végtelen nagy türelemmel, a fentieknél is nagyobb fokozatosság betartásával haladhatunk.

Még nem esett róla szó, de az eddigiektől nem kevésbé fontos, hogy kerékpár mellett csak fegyelmezett kutyát futtassunk. Erre nemcsak azért van szükség, mert a fegyelmezetlen állat komoly balesetek okozója lehet, hanem azért is, mert ilyen esetekben a gazda és a kutyaenergiájának és figyelmének nagy részét leköti a menet közben gyakran elkerülhetetlen fegyelmezés, esetleg pórázrángatás. Ez pedig kihatással van a teljesítményre, kutya-gazda kapcsolatra, egészségi állapotra egyaránt.

Kezdetben csak toljuk a biciklit (kutya a jobb oldalon, a forgalom miatt!), így ismertetjük meg vele négylábú barátunkat. később felülünk rá s nagyon lassan, szinte lépésben haladunk. A már elhangzottak szerint növeljük az ütemet és a távot. A pórázt mindig kézben tartsuk, soha ne kötözzük a kerékpár kormányához!

 

Mikor futtassuk a kutyát?

Természetesen a hűvösebb napszakokban. Ebből következik, hogy nyáron a kora reggeli, vagy a késő délutáni órák felelnek meg leginkább. Télen ezzel szemben a nap enyhébb szakaszát célszerű választani. Az is rendkívül fontos, hogy a gyomor üres legyen! Tehát, ha reggel etetjük a kedvencünket, a futtatás késő délután történjen. Ha este etetünk, reggel célszerű edzeni.

 

Mikor ne futtassuk a kutyát?

Kánikulában soha! Ha a hőmérséklet olyan magas, hogy naplemente után, illetve hajnalban is izzasztó meleg van, arra az időszakra az intenzív edzéseket szüneteltessük! ugyanez érvényes a -20-30 C°-os farkasordító hidegre is. Ha ezek az időjárási szélsőségek hosszabb időn át tartanak, elmúltuk után ismét alacsonyabb paraméterekkel indítsuk az edzéseket, s fokozatosan térjünk a magasabb értékekre.

Túl fiatal (egy év alatti) korban! (Öregedő kutyáknak (8 év fölött) az egészségi állapotuknak, teherbírásuknak megfelelő, mérsékelt mozgatás hasznukra válik erejük, egészségük hosszú ideig tartó megőrzésében.)

Figyelem! Kistestű és rövidlábú, illetve a túl nagy, nehéz testalkatú fajták egyedeit (pl. csivava, tacskó, bernáthegyi) soha ne futtassuk kerékpár mellett!

Bármilyen betegség, szokatlan viselkedés esetén az edzéseket függesszük fel és hívjunk állatorvost!

Az etetés utáni futtatás a kutya életébe kerülhet! Napi fejadagja elfogyasztása után jó néhány óráig semmiképpen ne futtassuk! Ha pedig ezt etetés előtt szeretnénk tenni, az edzés befejezése után legalább 2-3 órát hagyjuk pihenni, s csak utána kapja meg fejadagját.

Az intenzív mozgástól felhevült állatot óvatosan itassuk! Rövid pihenő után néhány korty (!) vizet adjunk neki, s csak ha már biztosak vagyunk abban, hogy kellőképpen lehűlt, tehetünk elé állott - nem túl hideg - vizet!

Az eddigiekben részleteztem a kutya intenzív edzésének módszereit. Arról is említést tettem, hogy a kerékpár melletti futtatás mellett igen fontos a kutya szabad mozgási lehetőségének rendszeres biztosítása.

Nem kevésbé fontos azonban az sem, hogy a szabad mozgás gyakran egyenetlen talajon (de azért ne szántáson), terepen történjen. Különösen jó, ha ilyenkor kedvencünk más kutyával, illetve kutyákkal játszik együtt, kergetőznek, hemperegnek, tombolnak, sokoldalúan megmozgatva minden porcikájukat, minden izomcsoportjukat erősítve ezáltal.

 

(folytatjuk)



nyitókép: archív
 
 

hírlevél

 

 
Nincs hirdetés!
 

korábbi lapszámaink

 
 

hasznos

felhasználóinknak

hirdetés (1)

 
 

hirdetés (2)