Kutyás szervezetek
Kutyával az emberért
Oszd meg, mentsd el! - TurboBookmark.com
Pechan Eszter  |  2007. június 21.

A Kutyával az Emberért Alapítvány évekkel ezelőtt azzal a céllal jött létre, hogy a mozgássérült emberek is hozzájuthassanak segítő kutyákhoz.


 

Magyarországon először és eddig egyedül képez ki és ad át térítésmentesen olyan speciális kutyákat, akik megkönnyítik mozgássérült gazdájuk életét.

Az alapítvány másik fő területe a terápiás kutyaképzés. 2001 óta folytat állat asszisztált terápiás munkát. A pszichológus, etológus szakemberek évek óta tanulmányozzák, hogy a kutya és más háziállatok hogyan járulhatnának hozzá az ember életminőségének javításához.

A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy a terápiás kutyák alkalmazása jótékonyan hat a gyermekek érzelmi fejlődésére, növelhető a gyermekek motivációja, valamint a kutyasegítségével könnyebben alakítható ki személyes kontaktus olyan személyekkel is, akik bizonyos mentális zavar, vagy trauma hatására nehezebben lépnek kapcsolatba embertársaikkal vagy akár a segítő szakemberrel.

Jelenlegi és folyamatos munkáink:
- "Csillagház" Mozgásjavító Iskola 
- Napraforgó Fogyatékosok Napköziotthona 
- Csalogány utcai Óvoda, Általános Iskola, Készségfejlesztő Speciális Szakiskola, Diákotthon, Gyermekotthon 
- Szilágyi Erzsébet Gyermekotthon Általános Iskolája

Sokakban felvetődik a kérdés, hogy mi is az a jól hangzó, de laikusok számára annál kevesebbet eláruló kifejezés, hogy állat asszisztált terápia? A legtöbb ember erre azt mondaná, hogy egy olyan program, melyben sérült gyerekek simogatják az állatokat. A valóságban azonban a terápiának csak igen kicsi, bár fontos része a simogatás. Minden foglalkozás meghatározott fejlesztési célok mellett történik Egész különböző területek megsegítésébe bevonható az állat, jelen esetben a kutya. A nagy mozgástól a finommotorikán, a figyelmen, az emlékezeten, a különböző észleléseken, a kommunikáción át egészen a munkaképesség javításáig bármibe be tudja illeszteni a szakember motivációként, a foglalkozás résztvevőjeként a kutyát.

Hogyan is kerül egy kutya az iskolába? Mint sok más nagyszerű dologra, erre is teljesen véletlenül jött rá egy pszichológus, Levinson, akinek igencsak meggyult a baja egy páciensével, aki egyetlen találkozáskor sem akart megnyílni neki. Egyszer Levinson saját kutyája valamilyen okból kifolyólag bent volt nála a rendelőben, amikor az addig teljesen zárkózott gyermek a kutyához ült és elkezdett beszélgetni vele, majd többször megismételt kutyás foglalkozás után kitárulkozott a szakembernek is. Ebből a sikeres esetből indult ki a kutyás terápiás mozgalom, ami ma már a világ számos országában jelen van a segítő munka területén.

Az állat asszisztált terápiába többféle állatot bevonnak a szakemberek - például ló, törpenyuszi, delfin -, de elmondhatjuk, hogy a kutya jelenléte hat legjobban a gyermekekre. Ennek a kiemelkedő hatásnak a múltba tekintve találhatjuk meg az okát. A kutya evolúciós előtörténete: amikor az emberszabásúak és a ragadozók szétváltak, akkor az ember anatómiailag már modern ember volt, de viselkedésében még nem (ez az utóbbi néhány száz évben alakult ki). Az anatómiailag modern emberek szétvándoroltak és kiűzték az alacsonyabb szintű emberi fajokat. Hozzájuk csapódtak a farkasok és ezekből alakult ki a kutya. Számára az emberi közeg érdekes, vonzó, de komplex követelményeket állító rendszer volt. Ez a közeg kényszerítette rá őket arra, hogy a farkasokból anatómiai változások során kutyává változzanak. Alkalmazkodtak az új, bonyolultabb közeghez, szociális viselkedési formákat, szinkronikus, obstrukciós formákat vettek fel, hasonultak az emberhez. Olyan egyedi viselkedés alakult ki, amely hasonlít az emberi viselkedéshez. Ez az, ami alkalmassá teszi a kutyát a terápiás munkára. Ezek a következők:

Szociális viselkedés, kötődés: a kötődés specifikus pszichoszociális mechanizmus. Sok vonatkozásában hasonló az emberi kötődéshez. A kutyánál hasonló a kötődés, mint a korai anya-gyermek kapcsolatban. Elsősorban az emberhez kötődik és ez az emberi közeghez való alkalmazkodás közben alakult ki. A terápiás folyamatban nagyon fontos szerepet játszik a kötődés.

Kommunikációs képesség: a kutya nem csak a vezényszavakat tanulja meg, hanem képes a testbeszéd felismerésére is, ezért még azokkal a gyerekekkel is képes kommunikálni, akik nem képesek a beszédprodukcióra.

Emocionális szinkronitás: az ember hajlamos erre egy kutyával kapcsolatban és ez kölcsönös: a kutya is rá tud hangolódni az emberre, aktív szinkronizációs képességgel bír és ez az állatok között egyedüli. Egy terápiás helyzetben a kutya ráhangolódik a sérült gyermekre, finoman közelít felé.

Agresszivitás: a farkasok törekednek a falkavezérség átvételére, de a kutyák nem, ők akkor érzik biztonságban magukat, ha az ember irányítja őket, éppen ezért normális esetben nem mutatnak agressziót az ember felé.

Viselkedésbeli szinkronitás: az állatok általában próba-szerencse útján tanulnak. A kutyaaz embertől sokkal hatékonyabban tanul, mint saját magától. Sokkal jobban elfogadja az emberi viselkedést, mint akár a sajátját. Érzékenyen reagál a tanítói attitűdre, érzékeny a szemkontaktusra, a megszólításra, a gesztusokra, a figyelemre. Rendkívüli ráhatást tudunk elérni náluk.

Természetesen nem minden kutya alkalmas a terápiás munkára, ezért egy kétlépcsős vizsgarendszeren kell jól teljesítenie a kutya-gazda párosnak ahhoz, hogy dolgozni kezdhessenek. A levizsgázott és már dolgozó kutyusoknak pedig rendszeresen orvosi ellenőrzésen kell átesniük, hogy bejárhassanak munkahelyükre.

A kutya jelenléte a fejlesztő foglalkozásokon óriási motiváció a gyerekek számára, nincs olyan feladat, amit ne végeznének el szívesen a kedvencük jelenlétében. A terápiás kutyák olyan speciálisan képzett kutyák, akik mindenkinek engedelmeskednek, valamint a fejlesztő feladatok sikerorientáltak, ezért a gyerekekben egyfajta kompetenciaérzés alakul ki, mely jelentősen megnöveli az egyébként a sérülésükből adódóan szerzett kudarcélmények miatt csorbát szenvedett önbizalmukat. Olyan feltétel nélküli szeretetkapcsolat alakul ki a gyerekek és a kutya között, ami nagyon ritka az ő életükben. Az, hogy bízni kezdenek a kutyában, később átfordul az őket körülvevő, majd a tágabb környezetükben élő emberek felé történő megnyílásban.

A cikk végén szeretném bemutatni az alapítvány terápiás kutyáit. A szubjektivitás elkerülése miatt haladjunk szigorúan tornasorban:

Legnagyobb macikutyánk, Jamboree egy briard szuka, aki olyan, mint egy óriási subaszőnyeg, a gyerekek imádnak hozzábújni és a Csillagházban a termetét kihasználva nagyszerűen lehet nagymozgást fejleszteni a segítségével. Jam most egy éve gyesen van a gazdájával, Anettel együtt, de nem felejtették el őt a régi csoportjában, nagy szeretettel várják vissza.

Méretben őt követi Oszkár, a négy éves keverék kutya, akiről rögtön elmondható, hogy kiképző a gazdája, mert Oszi rengeteg trükköt tud, amivel nagyon megkönnyíti a gyógypedagógusok munkáját, mert minden feladatba pillanatok alatt bevonható. Oszkár és Bea a Csillagházban és a Napraforgóban dolgoznak együtt.

Kyra kutyusunk Lindával erősíti a csapatunkat és mókás kinézetével, kedves természetével azonnal mosolyt csal a gyerekek arcára, vele együtt máris könnyebb a tanulás. Ők szintén a Napraforgóba járnak terápiás foglalkozást tartani.

Végezetül jöjjenek a saját kutyáim, a két szörp: Bodza és Jaffa, az angol cocker spánielek. Bodzát az elejétől fogva olyan különleges kapcsolat fűzi a gyerekekhez, hogy annak mélységére nem is találunk ésszerű magyarázatot, Jaffa pedig a mókamiki alapítványunknál, kitörő örömmel jár munkahelyeire. Mi hárman a Csalogányban, a Csillagházban és a Szilágyi Erzsébet Gyermekotthonban fejlesztjük közös erővel a gyermekeket.

Egyszer egy TV felvétel kapcsán a riporter megkérdezett a csoportomból egy értelmileg akadályozott kislányt, hogy miért fontos neki Bodza, aki erre azt felelte, hogy azért, mert ha Bodza megjelenik az osztályban, akkor nem jön le a mosoly az arcunkról. Mi is lehetne nagyobb álom egy gyógypedagógusnak, mint az, hogy a gyerekek boldogan fejlődjenek? 




Hozzászólások



Ha hozzászólna, kérjük jelentkezzen be!
 
 
ok
vissza az oldal tetejére
 
 

hírlevél

 

 

A Vitality Aussies Kennelben, Ausztrál juhász kiskutyák eladók. Anya: 2013.Világgyőztes, Apa: import Champion kan. További információ, tel.: +36-23/381-152, mail.cim: farkasdi45@outlook.hu, weblapcim: www.vitalityaussies.weebly.com

tovább a hirdetésre »

 

korábbi lapszámaink

 
 

hasznos

felhasználóinknak

hirdetés (1)

 
 

hirdetés (2)