Társunk a kutya
Buddha kutyái I.
A tűzkutya éve - Legendák alakváltó oroszlánkutyái
Oszd meg, mentsd el! - TurboBookmark.com
Czéher György  |  2013. április 08.

Buddha kutyái I.

A legenda szerint az idén 2550 éves buddhizmus megalapítójának, Sákjamuni Buddhának különleges kísérői voltak. Buddha az Oroszlán nemzetségből származott, és amikor útra kelt, apró, mindig vidám oroszlánkutyácskák voltak a kísérői. Ezek a kicsiny, oroszlánszívű kutyácskák éberen vigyázták álmát, ha fáradtan elhevert egy-egy árnyékos fa alatt. Az ő feladatuk volt távoltartani az ártó szellemeket.


Nem ez volt azonban az egyetlen titokzatos képességük. Ha a szükség úgy hozta, megrázkódtak, s a parányi, puha szőrgombolyagokból hatalmas, oroszlán méretű kutyákká változtak, melyeknek ereje a sárkányokéval vetekedett - talán sárkányok voltak ők maguk is. Ha akart, ilyenkor Buddha egyszerűen csak felült a hátukra, és a kutyák szélnél is sebesebben száguldva-suhanva repítették, ahova csak akarta. Az Öregek, a Thérák hagyománya szerint így, oroszlánkutyák hátán jelent meg Sákjamuni Thaiföldön is, s így érkezett el közvetítésével a Tan a távol-keleti országokba...

 

A Változás törvénye

A korabeli buddhizmus a "világ köldökénél", a Himalája vonulatai közelében, hatalmas hegyek lábainál alakult ki, s alapjaiban rázta meg az akkori világot. A megaváltoztathatatlan és örök újjászületési láncból talált kiutat, s uralkodónak, papnak, harcosnak, kereskedőnek, szolgasorban élőnek egyenlő eséllyel ígért megváltást. Ebben az újjászületési láncolatban helyet kaptak nemcsak az emberek, hanem az állatok, és így a kutyák is. Felismerve, hogy minden mulandó, a Buddhizmus a Változás, a Rta törvényét hirdette, amely hihetetlen sebességgel népszerűsödött a mindig vándorló nomád pásztor- és harcos népek körében. Számukra egyébként is nyilvánvaló volt, hogy vándorlásuk során minduntalan változik a táj, eltérő az időjárás, és más-más arcát mutatja feléjük a Hold, a Nap, s a csillagok. Változnak saját maguk is, miközben felcseperednek, majd megöregszenek, de megváltoznak lelkiekben is, aminthogy változnak ismereteik is. Talán csak a Változás maga változatlan...

A buddhizmus tehát elindult világhódító útjára. Az eltűnőfélben levő Mohendzsodáró-Harappa kultúra romjain egy új Indiát teremtett, majd amikor onnan később távozott, vándorszerzetesei révén eljutott Tibetbe, Kínába, Mongóliába és Ázsia számos más országába is. A nomádok körében egyre népszerűbbé vált, és régi ősvallásukra szinkretizálódva különleges köntöst öltött. Egyfelől megmaradt eredeti formájában a kolostorok és paloták falain belül, másfelől pedig magába olvasztotta a nomád népek körében elevenen élő hagyományokat is, s kialakult a varázslásoktól, mitikus lényektől hemzsegő "nép vallása" buddhizmus is. A vándorló pásztor- és harcos népek körében ősidőktől ismertek az apró lhasa apsóhoz vagy a mi európai máltai selyempincsünkhöz hasonló kutyák, amint azt a közelmúltban Kínában előkerült 8000 éves ásatag leletek is bizonyítják. Az idők folyamán csak a sátorlakó nomád családok életében betöltött szerepük és felhasználásuk változott. A "Változás vallása" azonban újszerű szemléletbe helyezte a régi idők embereit, és a régi idők kutyáit is. A sátorlakó őrkutyácskák bevonultak az uralkodóházak és a vallási rituálék világába.

 

Kis kutyából nagy oroszlán

A palotákban, az uralkodócsalád körében, valamint a szerzetesi kolostorokban immár vallási alapon is népszerűvé válhatott a kicsiny palotakutyák és a hatalmas testőrkutyák tartása. Természetesen mind a kis-, mind a nagytestű kutyáknak illett oroszlánszerű külsővel rendelkezniük. A hatalmas sörényt, ha nem volt, prémgallérral pótolhatták, vagy egyszerűen kurtábbra nyírhatták a test többi tájékán a szőrzetet. A legjobb azonban mégis az volt, ha a kutyák születésüknél fogva viselték magukon megkülönböztető jegyeiket. A velük kapcsolatos legendák, mesés történetek többnyire világos útmutatást nyújtottak a mitikus eredet bizonyítékait felmutató testi jegyekről is. Ilyen legenda például a shih tzu eredetéről szóló történet is.

Sziddhárta királyfi, akit megvilágosodása után már csak Buddhának neveztek, fiatal korában éveken keresztül utazgatott India csodálatos vidékein. Miközben keresztül-kasul bejárta az országot, mellészegődött egy kicsinyke kutyácska. A királyfinak nagyon tetszett az apró állatka, és egyenesen égi jelet látott abban, hogy a kutya miniatűr oroszlánra hasonlított.

Shákjamuni, vagyis az oroszlán nemzetségbe tartozóként el sem tudott volna képzelni útitársánál alkalmasabb cimborát. ráadásul a kicsinyke jószág kivételesen vidám és tréfás természetű volt, amivel igen gyakran megörvendeztette újdonsült barátját.

Egy nap azonban hirtelen félbeszakadt a mókázás: egy erdei tisztáson útonállók csoportja vette őket körül, láthatóan elszánva magukat arra, hogy kirabolják és megöljék Sziddhártát. Fenyegetően közeledtek felé, és a királyfi, aki maga is kiváló fegyverforgató volt, már felkészült a halálos küzdelemre. Ám ekkor a kicsiny szőrgombolyag fenyegető morgása rémisztő erejűvé vált, és a kutyácska helyén hatalmas, mindent elsöprő erejű oroszlán termett. Egyet ordított, és minden rablóban megfagyott a vér. Egyet lépett, és a rablók ijedtükben szétszaladtak a szélrózsa minden irányába. Aztán eltelt egy pillanat, s az idő és tér furcsa szövétnekéből megint csak a jól ismert, kicsinyke kutyácska bukkant elő. Buddha felkapta az apró teremtést, és örömében megcsókolgatta, megcirógatta, dicsérgette, és érintésével megáldotta hűségéért és különleges bátorságáért. A hiedelem, hogy a shih tzu-kat Buddha áldása övezi, egészen napjainkig is élénken él a keleti tenyésztők körében. Úgy tartják, hogy a különböző színű foltok és jegyek jelölik a kutyákon azokat a helyeket, ahol Buddha felemelte, a fehér foltok pedig azokat, ahol áldóan megérintette vagy megcsókolta a kutyácskát, miután az ilyen rendkívüli bátorságot tanúsítva a védelmére kelt. A shih tzu kifejezés a kínai mandarin nyelvjárásban egyébként egyszerűen oroszlánkutyácskát jelent.

 

Rövid orral másképp látnak

A kistestű oroszlánkutyácskák kapcsán meg kell említeni a brachycephalia, azaz a rövidfejűség jelenségét, mert a legújabb kutatások érdekes összefüggést ismertek fel a koponya arányai és a szem ganglionsejtjeinek elhelyezkedése között. A kistestű kutyák fejének megrövidült az arcorri része, s látóterüket elöl már nem korlátozta a hosszú arcorri rész. Ennek eredményeként megváltozott a szem retináján az éleslátás helye, amely így az addigi sávos elhelyezkedésűről az emberéhez hasonlóan centrális elhelyezkedésűvé vált. A hasonló látásmód kihatott az emberrel való kapcsolatteremtésre is, hiszen a centrális elhelyezkedés hosszabb ideig tartó koncentrált figyelmet tett lehetővé, így a kutyák tekintetükkel mintegy "gazdájukon csüngve" jobban követhették a kapott vizuális jelzéseket, az ember mimikai és gesztusnyelvét.

A paloták zárt világában élő és "egyenesen a Naptól származó" uralkodónak és családjának életébe már ezek az átalakult látásmódú "érzelembombák" költöztek be, csodálatos szeretettársakként. Nemcsak vidám kis cimborák voltak, hanem éber riasztó kutyák is, amelyeknek ugatása számos merényletet hiúsított meg a történelem folyamán. Nem csoda hát, hogy uralkodói ajándéknak számítottak, ha egy küldöttséggel eljutottak más ázsiai országokba, vagy akár Európába is...

Egy idő után már mindenfelé oroszlánszobrocskák védték a buddhista templomok, kolostorok vagy szentélyek falait, valamint az uralkodói paloták bejáratát is, akár rendelkezett tulajdonosuk eleven oroszlánkutyácskákkal, akár nem. később már a főúri rezidenciák bejáratának két oldalát, s a tetőket is ilyen szobrok vagy oromdíszek védelmezték. Napjainkban pedig már szinte csak pénz és elszántság dolga beszerezni egyet a keleti palotakutyák élő leszármazottjai közül, legyen az akár shih tzu, japán csin, pekingi palotakutya, vagy európai rokonaik, a jól ismert selyempincsek, mopszok és más társasági kutyák. S amióta a keleti szellemiségű életvezetés, a feng shui is egyre inkább teret hódít, mind több lakberendezési áruházban, kertészeti árudában, keleti boltban kaphatunk "eredeti Fou-kutyákat", azaz a Buddha-kutyák kerámia-, fa-, csont-, kő- vagy bronzszobrait.

 

Elhozzák a boldogságot

A Feng Shui, mint klasszikus kínai művészet természetesen mindig párban alkalmazza ezeket a szobrokat, a bejárat vagy a tető két oldalán. A yin és yang, a hím és nőstény kiegészítik egymást, kedvező arányuk olyan harmóniát és nyugalmat teremt, amelyben könnyen élhetünk eredményekben gazdag életet. A természet dualitásának megfelelően ezért egyik oldalra a kant kell elhelyezni, amint lábát világtojáson nyugtatva védelmezi azt, a másik oldalon pedig egy szukát láthatunk, amint a kölykével játszik. A Fou-kutyák jelképezik a játékosságot, a törődést, a hűséget, a bátorságot és a lojalitást az uralkodói házhoz vagy az egyházhoz.

A kínai Tang dinasztia korától (618-907), már széles körben elterjedtek a művészeti ábrázolások, és a XIII. században Marco Polo már Európa számára is beszámolt arról, hogy Kubilaj kán apró oroszlánkutyácskákat tartott háziasított vadászoroszlánjaival együtt, s ezeket a kutyákat az oroszlánok nem ették meg. A kiskutyák dolga volt lefoglalni az oroszlánokat a vadászatok között. Minthogy Belső-Ázsiában ebben az időben széles körben elterjedt szokás volt a gepárddal való vadászat, s a gepárdokat a vadászmesterek gyakran lóháton vitték a vadászat színhelyére, ezért elképzelhető, hogy a beszámolóban említett "oroszlánok" valójában vadászgepárdok lehettek. Kiegészítésként azért meg kell jegyezni, hogy a közhiedelemmel ellentétben Ázsiában is élnek vadon oroszlánok.

Végezetül pedig gondoljunk arra, hogy ismeretes ezeknek a kutyáknak egy másik, mandzsu eredetű nevük is: a Fou-kutyácskák, amelyben fou vagy fu egyszerűen boldogságot jelent, bár a Fou szó kínai jelentése Buddha. A Fou-kutyák, a Buddha-kutyák tehát legfőképpen boldogságot hivatottak hozni az életünkbe, s ennek a feladatuknak maradéktalanul eleget is tesznek még napjainkban is.



nyitókép: archiv

Hozzászólások



Ha hozzászólna, kérjük jelentkezzen be!
 
 
ok
vissza az oldal tetejére
 
 

hírlevél

 

 
Nincs hirdetés!
 

korábbi lapszámaink

 
 

hasznos

felhasználóinknak

hirdetés (1)

 
 

hirdetés (2)