Magyar fajták
A puli használati értékei III.
Oszd meg, mentsd el! - TurboBookmark.com
Tari József  |  2010. október 22.

Az elmúlt részben megvizsgáltuk kicsit a küllem és a jellem összefüggéseit, és betekintést nyerhettünk néhány gondolat erejéig a puli mint használati fajta tenyésztési elveibe. Zárógondolatként belekóstolhattunk a teljesítményorientált párosítás elméleti kérdéseibe.


Most a tényleges használhatóság mezejére lépve nézzük meg képezni szánt pulink adottságait, illetve mélyedjünk el kissé pulink kezdeti viselkedésének világában,
sőt tegyük meg a kezdeti lépéseket a használhatóság kibontakoztatására.

 

A puli kölyökkora

Elérkeztünk nevelésünk és kiképzési szándékunk legfontosabb részéhez. A kölyökkor élményei és ekkori tevékenységünk a puli egész életére nézve meghatározó. Ebben a fejezetben a teljesség igénye nélkül menjünk végig a kölyökkor eseményein! Elöljáróban arra szeretnénk utalni, hogy kölyökpuli vásárlásakor előre döntsük el, milyen célzattal akarjuk őt, mik a szándékaink a későbbiekben vele, illetve kérjük ki szakember és tenyésztő véleményét. Ne csak azt döntsük el, hogy a megfelelő helyről szerezzünk be pulit, hanem vizsgáljuk meg azt is, hogy mi felelősséggel alkalmasak vagyunk-e a puli tartására. Önvizsgálatunk labilis, szeszélyes, következetlen eredménye esetén inkább ne tartsunk pulit. Nézzük meg azt is, hogy alkalmasak vagyunk-e egy puli igényeinek kielégítésére, neki a megfelelő életkörülményeket tudjuk-e biztosítani, illetve van-e elegendő időnk rá. Ha kedvező eredményt kapunk, akkor a következőket vegyük számba.

Minden kölyök születésekor magában hordozza azokat a genetikai információkat, melyeket megfelelő neveléssel előhozhatunk. A tenyésztők felelőssége óriási e tekintetben, hiszen a puli kritikus életszakaszai már náluk lezajlanak. Mire a kölyök hozzánk kerül, már túlvan az újszülött kor hatásain, megérte az első benyomásokat a külső környezettel kapcsolatban, mikor érzékszervei működni kezdtek. A szocializálódási folyamatokat is átélte jól vagy rosszul. Megtanulta, hogyan reagáljon az ingerekre, első jelentős tapasztalatokat szerzett, melyeket meghatározóan épít be további viselkedésébe. A bevésődési, kötődési folyamat már megkezdődött, kapcsolatkialakítását megkezdte. Bevésődése végleges, visszavonhatatlan és gyors. A puli kölyökkorban is igen tanulékony, de ekkor még élethelyzeteket tanul, hogy mire mivel reagáljon. Ekkor szükséges az új tulajdonossal találkoznia, ez a legkedvezőbb időpont otthonunkba vinni. Láthatjuk, hogy mire ide eljutunk, mennyi minden zajlódik le újdonsült társunkban. Az első mozdulatok, az első emlékek és játékok meghatározzák az adott puli viselkedését, hogy miként alakulnak ki mozgásmintái, válaszreakciói. Sőt ekkorra már félelme is kialakul, ami tovább bonyolítja a dolgot, hiszen egy párhetes kölyök semmitől nem fél így könnyebb a helyzet. Az ötödik héttől azonban ijedőssége is megérkezik, aminek következtében körültekintően kell eljárnunk. Most azt tekintsük át, hogy mielőtt elhoznánk otthonunkba a pulit - pláne ha olyan célzattal, hogy vele dolgozni szeretnénk -, mit nézzünk meg és vegyünk figyelembe.

Egy felnőtt puli viselkedés szempontjából a veleszületett adottságok és az ezen adottságokra ható környezeti hatások eredménye. A környezet és az adottságok is meghatározók. A legjobb törzskönyv sem garancia, tehát ha a törésmentes, kedvező fejlődés nem biztosított. Mégis a származás is meghatározó, mert a rossz képességeket sem lehet nagyon jóvá tenni a legjobb körülményekkel. A puli tehát nem akkor kezdődik, mikor dolgozni lehet vele. Tekintsük át a fiatalkor jelentőségét. Egy igazi tenyésztő nem avval ismertetik meg, hogy mennyi kiállítási serlege és mennyi munkavizsgája van hanem, hogy miként bánik pulijaival. A bánásmódot maga a kutya mutatja meg legjobban. Ha kutyái túlságosan bizalmatlanok, talán még magával a tenyésztővel is, ha a kölykök félnek és elbújnak, annak oka van. Az öthetes kölyök félelme egész életére megmarad. Az élet korai szakaszában a következők a jellegzetességek sorban.

A vegetatív fázisban, a közvetlen születés utáni két hétben a tudattalan méhen belüli élet folytatódik. A pulikölyök csak a szopásra és az alvásra koncentrál, súlya gyarapodik és nő. Szemei és fülei zárva vannak, szaglása vitatott. Ez idő alatt megháromszorozza testtömegét. Viszont korántsem tétlen időszak, mint ahogy azt gondoljuk. Rendelkezik ugyanis a kölyök öröklött mozgásmintákkal, mint szopás, mászás, dagasztás, hangadás. Ezek olyan árulkodó jelek melyeket meg kell ítélnünk. Ha a mozgásmintákat a kölyök erősen, aktívan produkálja, az jó jel. Még jobb, ha intenzívebb, mint testvéreié. Ekkor idegrendszere, általános belső állapota rendben van. Gyenge életenergia, gyenge öröklött koordináták gyenge képezhetőségre utalnak, hiszen már a kiindulási anyag gyenge.

Ezek a viselkedések az agy alapot adó részeiben meghatározottak. Tehát ha már az alap nem jó gyenge lesz a későbbi magasabb rendű viselkedés is. Kijelenthetjük, hogy az erős, aktív kölyökből lesz jó puli. A tenyésztő véleménye azért is fontos, mert a leírt, öröklött életenergia biotónusáról tájékoztathat bennünket. A jó biotónusú kölyök a magzatburokból kiszabadulva élénken keresi az emlőt, azt meg is találja, és szopni kezd. A legéletrevalóbb találja meg leggyorsabban és aktívan szopik - sőt ha szükséges, testvéreit is ennek érdekében félre löki, az emlőharcból győztesen kerül ki. Erről súlygyarapodásuk is tájékoztat bennünket. A mérlegelés abban is segít, hogy már a kezdetektől kapcsolatunk legyen a kölykökkel.

A vegetatív szakasz után egy átmeneti időszak következik. A mozgásigény egyre nő, a szemek kinyílnak, kifejlődik a hallás is. A kölyök érzékszerveinek működése felébreszti a kíváncsiságot. A kíváncsiság a tanulás hajtóereje, előfeltétele. Minél kíváncsibb, annál többet tanul a pulikölyök. Az e szakasz végére tanúsított viselkedés már jól előrejelzi, mi lesz a kölyökből, mi várható tőle. A születési hely elhagyása lényeges tényező. Megszűnik a hiszékenység, de a puli azt is megtanulja, hogy hol lel biztonságra - a vacokban. Elhagyva a biztonságot adó helyet, meg kell küzdenie kellemetlen élményekkel, konfliktusokkal. Jó, ha még ennek megtörténte előtt felkészítjük egyes ilyen ingerekre. El kell kezdenünk a kölykökkel hosszabban foglalkozni, simogatni kell őket, hogy kapcsolatuk velünk, emberekkel minél szorosabb legyen. Ellentétben a közhiedelemmel, ne legyünk közelükben csendesebbek, visszafogottabbak. Szokjanak hozzá életünk hatásaihoz. Később ez meghálálja magát, hiszen hasonló ingerekre már természetesen reagálnak, mert ismerik őket.

A következő, bevésődési szakasz egy hónapos kortól nyolc hetes korig tart a pulinál, ez a legfontosabb időszak a kölyökkorban. Az érzékszervek kifejlődtek és egyre nő az orr-, fül-, szemhasználat, azaz finomodnak, pontosabbak lesznek az érzékelések. Az említett kíváncsiság és tanulni akarás erőteljesebb lesz pulinkban. Ezekhez még jobban hozzáadódik a veleszületett képességhajlam, ami először az élelemszerzés, szociális magatartás, játék során jut érvényre. Ha ezt a képességekből, kíváncsiságból és érzékszervi pontosságból álló adottságot nem tudjuk ebben az időszakban minél jobban kiaknázni, akkor zavarok lépnek fel és a tanulás folyamata tompul, lebénul. Tehát ha ezt az időt elszalasztjuk és a pulikölyök nem szerez minél több tapasztalatot, későbbi életében a bevésődés hibás lesz. Bontakozzon ki minél jobban az örökletes lehetőség. Hogyan? Folytatni kell a már elkezdett kontaktust, de terjesszük ki idegenekre is, hogy ne legyen pulink idegenekkel bizonytalan, zárkózott.

Az idegenek ne okozzanak neki kellemetlen élményeket. Ismerje meg a puli technikai környezetünket. A bevésődési időszak végére, ha jól csináltuk, pulink óriási tudásszomjjal rendelkezik, illetve intelligens is lesz, mert a viselkedés örökletes alapja és a környezeti kölcsönhatások összeadódtak. A korai stressz, a szocializáció és egy érdekes külvilág párosítva a jó vézen képességekkel előnyös a későbbi tanulásra, képzésre. Ekkor válunk mi is társsá. Minél több emberrel érintkezik a pulikölyök, annál nyitottabb és érdeklődőbb lesz. Ezért lényeges az öröklött és az ösztönös viselkedés külön meghatározása, mert nem biztos, hogy vézenhiba amit annak ítélünk. Ha tehát minden kölyök barátságos, magabiztos, odaszalad és az odatartott kezet megszaglássza, megnyalja, esetleg még bele is harap, jó helyen járunk. Ügyelni kell arra, hogy kialakuljon a kapcsolat az ember és a pulikölyök között, mert később ez már többletmunkával sem lesz olyan szoros ,mint kellene. Ugyanez a folyamat megy végbe a táplálkozásnál is. A pulinak ekkor kell megismernie a tápot és a húst egyaránt. Amelyik kölyköt idegenek is simogatnak, az később idegen emberekkel is kész kapcsolatot felvenni. Az első tapasztalatok jelentősége óriási a későbbi karakter fejlődésében. Jó ha többször is meglátogatjuk a tenyésztőnél a kölyköket, mert annál jobban felszabadulnak jelenlétünkben. Ráadásul a felszabadultság könnyíti választásunkat is. Tanulságként elmondható, hogy ezekkel a dolgokkal tisztában kell lennünk, hiszen a leendő barátunkat, társunkat így kell magunkhoz vennünk. A puli egész életén át tartó barátságához egy jó tenyésztőn keresztül vezet az út és nincs másik út, csak ha magunk tenyésztünk. Hozzá kell tenni, hogy a tenyésztők pedig nem adnak el olyan embernek kölyköt, aki azt úgy veszi, mint egy márkás árut. A közhiedelemmel ellentétben a tenyésztők örülnek a többszöri látogatásnak, érdeklődésnek.

Miután otthonunkba vittük pulinkat, jön a szocializáció, a közös játszások időszaka. Ez három hónapos korig tart. A játék nemcsak örömszerzés, de a leendő képzésre is jó hatással van, sőt a beilleszkedést is megkönnyíti. Ha egy puli ebben a szakaszban azt tapasztalja, hogy öröm együtt játszani velünk akkor ez mélyen rögzül tudatában a későbbiekre nézve is. Tehát egy puli, aki szívesen dolgozik velünk, az természetesen jól érzi magát eközben. Minél vidámabb a játék, minél inkább játék a tanulás, később annál jobb lesz a tanulási kedv. Nem játszhatunk túl keveset ilyenkor a kölyökkel, de nem is követelhetünk meg sok mindent. Az örömszerzés nagyon fontos, hiszen a túl sok negatív konfliktus nyomot hagy. De meg kell tanulnia az alapokat az együttéléshez, szociális kötöttségekhez. Lényeges az is, hogy ne csak emberekkel érintkezzen, hiszen kutyákkal találkozva válik kutyává. Kötődjön hozzánk, de kapcsolata alakuljon ki a fajtársakkal is. Ilyenkor alakul ki ragaszkodása de közömbössége is mikor különc, aszociális puli lesz. A szocializáció végére rá kell döbbentenünk pulinkat, mi helyes és mi nem. Ha játék során pulink megteszi, amit elvárunk, azonnal kezdjünk új játékba, mert másképp elbizonytalanítjuk, hogy valamit még nem csinál helyesen. A megfelelni akarás tehát ekkorra erősödik fel benne.

A falkába illeszkedés féléves korra alakul ki. Az egyemberes puli ebben a korban kötődik egy gazdához. Mi leszünk szakmai nyelven az alfák, ekkorra lesz pulink hűséges hívünk. Kicsiny alárendeltségi feladatokkal ezt véglegesre lehet szilárdítani. Ebbéli pozíciónkat ekkor magabiztossággal tudjuk megerősíteni, később már csak erőszakkal. A fiatal puli eszményképe inkább egy szellemileg erős egyéniség, mint egy zsarnok.

A serdülőkorba csak úgy léphetünk át, ha az eddigieket megtettük, ráadásul főnökségünket megerősítettük. A serdülőkor a felnőttség jeleivel ér véget. Szukánál az első tüzelés, kannál az emelt lábbal vizelés a félreismerhetetlen jele. Sokszor tapasztalható, hogy úgy érezzük mintha az eddig pulink tudatába vésett dolgok mit sem érnének, hiszen ellenszegül, illetve amit szükséges azt nem tartja be. Az erőteljes, akaratos benyomás viszont senkit ne tévesszen meg, mert serdülőkorban a puli nagyon is sérülékeny a lezajló hormonális és pszichikai változások miatt. Legtöbben itt követik el a hibát, mert türelmetlenségükben erőszakhoz folyamodnak. Mivel ez egy rövid, átmeneti időszak, hagyjuk, had tombolja ki magát. A felnőtté válás úgyis ezek után már hamar bekövetkezik és kezdődhet a komoly munka...

 

Az első lépések

Sikeres nevelés után a következőkben vizsgáljuk meg, hogy aki a puli képzésére szánja el magát, miként kerülheti el a főbb buktatókat. Célunk nem a tudományosság és az elmélet síkjára terelt szakírás, arra ott vannak a számtalan, jobbnál jobb szakkönyvek, bár szeretett fajtánkra egyik sem illik igazán. Írásunkat azoknak szánjuk, akik ki szeretnék elégíteni a fajta mozgásigényét és kiaknázni a benne rejlő tartalékokat és lehetőségeket. Szándékunkban áll lépésről lépésre végigmenni azokon a nehézségeken és problémákon, amiket magunknak kellett és kell leküzdeni pulinkkal, leírni mindazt, amit saját bőrünkön tapasztalunk.

Kiképzésre azért van szükség, hogy a féktelenség, engedetlenség káros következményeit kiküszöböljük, és nem azért, hogy társunkat tárgyként kezeljük. Őseink sem engedhették meg a szavukra nem hallgató, önfejű puli alkalmazását és használatát. Szándékunkban áll bebizonyítani, hogy a puli alkalmas ilyen feladatra és még nem érkezett el abba a helyzetbe, mint más fajták, hogy a munka-, illetve küllemvonal teljesen elkülönül. Számunkra csak legyen fontos az, hogy pulink jól érezze magát.

Az első nehézség a megfelelő kiképző felkutatása, aki ismeri a pulit, és tudja, hogyan kell zsákmányösztönét felébreszteni. Ha anyagi lehetőségünk és szabadidőnk engedi, a bentlakásos iskola helyett kísérjük el pulinkat minden alkalomra több okból is:

- egyrészt nem tudhatjuk, mi történik barátunkkal, milyen bánásmódban részesül és igényeit mennyire veszik számításba /táplálás és gondozás, szőrápolás stb./

- másrészt megfosztjuk magunkat attól az örömtől, hogy velünk együtt éri el azokat a fokozatokat, ami egyre közelebb visz bennünket a kitűzött célhoz

- nem utolsósorban a bentlakás során szoros kötődés alakul ki pulink és a kiképző között, gyönyörűen végrehajt neki mindent. Ezután kezdődik számunkra a szenvedés, mert átadva nekünk kiképzett társunkat újra el kell fogadtatnunk magunkat. Kezdhetünk tehát mindent elölről avval a tudattal, hogy így még nehezebb lesz, hiszen "tudjuk, hogy tudja, csak nem tudjuk miért nem csinálja"

- végül a foglalkozások során mi is jobban megismerjük pulink egyedi természetét és temperamentumát, így könnyebben vezetjük az elérendő célhoz vezető útra. A jó kiképzés során ugyanis nemcsak kutyánk tanul meg alkalmazkodni hozzánk, hanem nekünk is szükséges őhozzá idomulnunk /így alkot ember és kutya egy tökéletes összhangban lévő párt/.

Tehát ha mindezeket fontolóra vettük és amellett döntünk, hogy magunk járunk kedvencünkkel minden alkalomra, akkor első alkalommal csak tájékozódó jelleggel kutassuk fel a megfelelő kiképzőt, pulinkat magunkkal hozva bemutatjuk egymásnak a két felet. Most bizonyára felmerül az olvasóban az a kérdés, hogy mit értünk megfelelő kiképzőn, aki a puli sajátosságait figyelembe veszi. Nézzük tehát részletesen, milyen tényezőket kell figyelembe venni: Jó, ha olyan emberre bukkanunk, aki foglalkozott már a puli tanításával és tudja, hogyan kell bánni vele.

Minden fajtának, így a pulinak is megvannak a rigolyái és ezen belül az egyes egyedek is eltéréseket mutatnak. A tapasztalatok azt támasztják alá, hogy a pulinál fokozottabban érvényesül az egyes egyedek jelleme. Nagyvonalakban azonban minden fajtáról különböző általánosságok mondhatók el belső tulajdonságaik tekintetében. Most azon belső tulajdonságokat vegyük sorra amikben a puli különbözik a többi fajtától és amiket a kiképzés során figyelembe kell venni, hogy megfelelő eredményességgel járjunk el.

A puli évezredek alatt bizonyos fokú önállóságra szelektálódott, így ne várjunk el tőle azonnal mindent elsöprő, teljes odaadással társuló, mindenek feletti parancsvégrehajtást, mint mondjuk a német juhász kutya esetében. Megvan benne a szolgalelkű társ, az odaadó szeretet és kötődés irántunk de tudnunk kell megnyitni a kapukat.

Sikereket és eredményt csak valamivel több kitartással érünk el a munkakutyákhoz viszonyítva, de ha az adott állomást elértük már csak gyakorlás és ismétlés kérdése, hogy tovább lépjünk. Ellentétben a közhiedelemmel nem egy szerény értelmi képességű fajtával állunk szemben, sőt kifejezetten bármire képes és megtanítható. Más fajta hívei ezen mosolyognak de hallottunk már engedelmes és őrző-védő puliról. Későbbiekben ez kifejtésre kerül. Aki pulival akar részt venni ilyen versenyen vagy bemutatón, annak fel kell készülnie ezekre az előítéletekre.

Válasszunk olyan kiképző személyt, aki az erőszak csekély és megfontolt alkalmazásával váltja ki pulinkból azokat a kulcsingereket, ami minden végrehajtás záloga. Általánosságként elmondható, hogy az erőszakos kényszerítés, durva bánásmód soha nem éri el célját, mivel pont abban töri meg a pulit, amiben a legerősebb, az egyéniségében. Kutyánk megmakacsolja magát és "dafke" sem teljesíti utasításainkat. Forduljunk inkább a pozitív megerősítés felé /jutalom, dicséret/, hogy barátunk élvezze is, amit csinál és rájöjjön arra, ami minden puli legfőbb vágya, örömet okozni a gazdának. Pulink esetében a negatív visszacsatolások /szidás, fenyítés/ sohasem érik el a megfelelő eredményt. Tereljük társunkat a másik említett irányba.

Tartsuk be a "többször, sokszor csak keveset" elvet és ne válasszuk az "egyszerre, tartósan mindent". Kezdetben csak néhány perc foglalkozás sűrű ismétlése és fokozatos nyújtása visz bennünket a végcél felé. A hosszú ideig történő koncentrációt, összpontosítást a puli megunja, és az addig elérteket is lerontjuk erőlködésünkkel. A beiktatott szünetekben a tanulót "fel kell szabadítani", azaz el kell vonni és terelni figyelmét az oktatástól. Ez történhet kedvenc játékszerével /labda, rongy/ illetve egyéb tevékenységgel /szaladgálás, játék, simogatás/. Néhány perc után, mikor már eléggé önfeledten viselkedik kezdődhet újra a komoly munka.

A feladat végrehajtást addig ismételjük és korrigáljuk, amíg az tökéletesen nem megy. Csak tökéletesen végrehajtott feladatot rögzítsünk és csak ezután hagyjuk abba a munkát.

Előfordul, hogy pulinknak rossz napja van. Ilyenkor inkább halasszuk el a foglalkozást, és ne erőltessük a feladatokat, mert az addig elérteket is leronthatjuk, ha kutyánk kedvetlenségét és makacsságát rögzítjük /nem tévesztendő össze ez a parancsok során tanúsított "csak azért sem" viselkedéssel, mert azt igenis csírájában kell elfojtani/.

Ne használjuk a más fajtáknál jól bevált fojtó-, szorítónyakörveket /pláne a "szögest"/, mert nemcsak a puli ékes szőrét teszi tönkre és tépkedi le, hanem a nagy szőr miatt nem lazul vissza, így teljesen értelmetlen, állandó fájdalmat okoz.

Végezetül azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a puli igenis alkalmas arra, hogy kiképezzük, igenis képes elsajátítani a megfelelő feladat végrehajtást és a pásztorkutyákra jellemző zsákmányszerző ösztöne mellett rendelkezik védőösztönnel is, ami jó kiképző irányítása alatt, egy jó emberi társ mellett fejleszthető, hogy az egyes fokozatokat elérjük és teljesítsük. Remélem, a leírtak bebizonyítják azt, hogy a puli gyönyörű, igéző külleme mögött értelmes belső értékek rejlenek és kedvet csinál ahhoz, hogy egyre többen válasszák ezt az utat. Ki kell próbálni e téren a pulit és beláthatjuk, hogy alkalmas erre. Ez is bizonyítja és bizonyíthatja azt, hogy akinek volt valaha pulija az örökre a szívébe zárta, mert nincs csodálatosabb annál, hogy látjuk külső és belső tulajdonságainak fejlődését és ennek részesei lehetünk..

A folytatásban részletesen megnézzük a puli etológiáját, megvizsgáljuk ösztöneit, képezhetőségét, illetve betekintünk természetének, karakterének lemérhető világába is.


 




Hozzászólások



Ha hozzászólna, kérjük jelentkezzen be!
 
 
ok
vissza az oldal tetejére
 
 

hírlevél

 

 

A Vitality Aussies Kennelben, Ausztrál juhász kiskutyák eladók. Anya: 2013.Világgyőztes, Apa: import Champion kan. További információ, tel.: +36-23/381-152, mail.cim: farkasdi45@outlook.hu, weblapcim: www.vitalityaussies.weebly.com

tovább a hirdetésre »

 

korábbi lapszámaink

 
 

hasznos

felhasználóinknak

hirdetés (1)

 
 

hirdetés (2)